ceremonies - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van inkie - WaarBenJij.nu ceremonies - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van inkie - WaarBenJij.nu

ceremonies

Door: Inkie65

Blijf op de hoogte en volg inkie

28 December 2012 | Indonesië, Ubud

Verslag 5

Ik hoop dat jullie een fijne kersttijd hebben gehad. Hier lopen ze al veel met vuurwerk rond, hele kleine kinderen zelfs kleuters steken het al af.

Het haken met plastic gaat al heel goed. 3 kinderen hebben zelfs al wat af . Aan het eind v.d. les willen de kinderen niet meer stoppen! Veel kinderen nemen hun werk nu mee naar huis. Ook stichting Wins Nederland is heel enthousiast en wil dit ook bij de andere yayasans hebben. Het is dus echt een succes, wauw...

Met lesgeven voor kerst veel geknutseld, en kerstliedjes gezongen. langzame liedjes willen ze niet,snelle wel. Met knutselen is het jammer dat ze hun werkjes nooit mee naar huis willen nemen. Het wordt als afval beschouwd thuis en de kinderen hebben thuis geen eigen plekje waar ze iets op kunnen hangen ofzo. Ik moet dus iets van gebruiksdingen gaan verzinnen.

De Bemo naar Ubud na de les pakken (tegen 4 uur) is bijna onmogelijk geworden in je eentje. Ze willen wel 40.000 rp. terwijl het 's ochtends als er meer mensen zijn gewoon 5.000 irp kost (0,40 E) Not dus...!(toch maar scooter huren dan?).
Ik heb stof voor een kebaya en een sarongrok gekocht en op de markt in Ubud een gewone sarong (voor 40.000 rp) De kebaya en rok moeten naar de naaister.

Verder veel ceremonies. oa een hele grote ceremonie in een grote tempel. Op de terugweg koop ik bij een klein warungstalletje langs de kant van de weg " Terang Bulan" een soort dikke dubbelgeslagen pannekoek met chocolade en pinda's er in.

1e kerstdag naar Ubud.Ben oa naar de dokter geweest voor de wondjes op m'n enkels. 1 ervan is goed ontstoken en m'n enkel werd dik vandaar. Antiobiotica enzo gehad dus het moet nu snel overgaan. Ook ben ik naar de kapper geweest om m'n haar te laten verven. Tenslotte met alle 6 vrijwilligers voor kerst uit eten geweest.

2e Kerstdag was er weer een ceremonie waarbij de hele familie komt. Wat meisjes traden op met dans, er was een gamelan-orkest, een wayang-poppenspeler en vrouwen deden allerlei rituelen (zie foto's) Maar....op een gegeven moment begon het kei-hard te regen en dat hield lang aan. Maar alles ging gewoon door. De regen liep niet meer weg . (zie foto's) op een gegeven moment werd het te erg en was het ook einde. Erna kregen we een doosje met eten wat ik thuis geruild heb voor fruit met de vrouw des huizes hier.

Tot de volgende keer. Met oudnieuw ga ik 4 dgn naar Candi Dasa naar Annerie.

Jullie prettige jaarwisseling en de beste wensen voor 2013 alvast.

• 28 December 2012 - 08:04

Thilly:

dankjewel voor bijzondere verhalen, Ing'....! geweldig dat het haakproject zo'n succes is,he? prachtfoto van dat meisje met haar fraaie zwartwitte tas! sowieso zijn alle foto's mooi en duidelijk....volgende keer een paar foto's van jou zelf ?(met je mooie nieuwe haarkleur,haha) alle liefs en veel plezier de laatste dagen van het jaar...! (en beterschap met je enkel) -xxx-

• 28 December 2012 - 13:36

Rene:

He Ing, klinkt goed allemaal. Veel plezier bij Annerie en een rustige nieuwjaarsavond.
    Oja, vraag of ze met de ceremonies de regendans niet meer doen. Dan ben je daar ook vanaf :-)

• 28 December 2012 - 14:05

An:

Hoi Ing, leuk die foto's! Dat meisje met het gehaakte tasje stond op wins facebook dat zag ik van de week voorbij komen. Wat een goed idee he dat haken met ouwe tasjes. Straks ligt er geen plastic meer op heel Bali, allemaal winkels met gehaakte dingen die ze verkopen, haha.
    Lekker hoor dat je een paar dagen naar Annerie gaat met oud en nieuw, even lekkernbijkomen. Als je een keer wilt skypen moet je even een sms sturen. Dat is wel even leuk. Kreeg net een oproep van het ziekenhuis dat 7 januarindoorgaat, de ooeratie staat s'midsags gepland. Daarna kunnen we iedere middag skypen haha. nou Ing succes daar en de gr aan Annerie . Xx An

• 06 Januari 2013 - 09:08

J.Pinchetti:

Hey Ing wat een leuke fototjes en leuke verslagen erbij ,ik zie dat je het daar enorm naar je zin heb.
    Maar voordat ik verder ga ,ook voor jou da beste wensen voor 2013,heel veel,geluk ,liefde en gezondheid.
    de feestdagen zijn nu achter de rug nu nog alleen Sanne haar verjaardag en nieuwjaars receptie van de tropenvrienden.Verder gaat hier alles goed veel logetjes gehad en ook even ziek geweest,maar ach dat kan gebeuren.Jill is ook al weer thuis en ze heeft het enorm naar de zin gehad.Nou Ing tot het volgend bericht,geniet met volle teugen jammer dat je de zon niet deze kant kan blazen want die oranje bol kunnen we hier wel gebruiken.Groetejs van ons allen hier. JPxx

inkie

Eindelijk is het dan zo ver. Van kinds af aan heb ik een droom. Eindelijk wordt die droom werkelijkheid. Ik ga 3 maanden vrijwilligerswerk doen met kinderen op Bali. I.i.g. bij Yayasan Widya Guna te Bedulu. Dat ligt dicht bij Ubud in het midden van Bali, Indonesië. Het is een learningcentre/kindertehuis voor kansarme kinderen. Er zijn ongeveer 90 kinderen verdeeld over 3 groepen in de leeftijd van 5 t/m 18 jaar. Ook zijn er gehandicapte kinderen. In deze yayasan blijven maar iets van 6 kinderen die geen thuis hebben slapen, dus het is voornamelijk een learningcentre. Ik ga o.a. daar Engelse les geven. En wat er verder voorhanden is, o.a. het aanleren van haken met plastic tasjes (wat een milieuprobleem is daar) etcetc En dec. 2015 ben ik er weer. Dit keer voor 3 maanden en daarna 1 maand vakantie. Ik ga voornamelijk handvaardigheid geven voor het winkeltje wat ik vorige keer op het terrein heb geopend. De kinderen kunnen daar hun zelfgemaakte handvaardigheidsdingen verkopen aan toeristen die langskomen. De helft gaat naar het kind zelf en de andere helft in de materialenpot

Actief sinds 01 Nov. 2012