amed en yayasan tianyar - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van inkie - WaarBenJij.nu amed en yayasan tianyar - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van inkie - WaarBenJij.nu

amed en yayasan tianyar

Door: Inkie65

Blijf op de hoogte en volg inkie

20 December 2012 | Indonesië, Ubud

Weer een week voorbij. Alles gaat z'n gangetje. Het haakproject gaat goed. Vooral sommige jongens gaan goed. 1 jongen was de eerste die z'n werk mee naar huis wilde nemen en ook daadwerkelijk een tasje af had. Vandaag de 3e les en de kinderen wilden niet meer stopen haha...velen hebben het mee naar huis genomen. Een paar vinden het nog wel moeilijk om te doen.

Er komen nu steeds meer regenbuien. En niet zo'n klein beetje ook, soms ook met onweer erbij. Op de foto zie je goed hoe de straatjes hier dan in riviertjes veranderen waardoor we al wadend naar school moeten komen haha...

Vrijdag hebben we gezwommen met de kinderen. Alle kinderen werden in 3 bemo-busjes (of 4?) gestouwd leiding etc erbij en rijden.... Onvoorstelbaar. Tot m'n verbazing is het een erg mooi zwembad compleet met glijbanen etc. Als vrijwilliger mag je mee zwemmen als je maar wel met shirt en broek over je bikini.Ik geniet ervan om te zien hoe blij de kinderen zijn en zich vermaken. Ik ga wel -tig keer met ze van de glijbanen af.......

Na het zwemmen gaan wij, 5 vrijwilligers door naar Amed aan de oostkust. Leuk!
Samen met 2 andere vrijwilligsters ben ik de volgende dag naar Yayasan Widya Sari in Tianyar geweest(ook van st. Wins) De anderen om kleding en wat andere spulletjes te brengen en ik de helft van m'n sponsorgeld. Dit omdat deze yayasan veel armer is dan waar wij in Bedulu zijn en ook ligt het erg afgelegen (later wil ik ook nog naar de yayasan in Seraya)

Het kiezen voor deze yayasan voor m'n sponsorgeld blijkt de juiste keuze te zijn. Ze hebben 100 kinderen en maar 1 klaslokaaltje (wij 3), en.....er is nog geen kamer voor een vrijwilliger!. Die slapen als ze al komen op een matrasje op de grond in het kantoortje...of in een hotel op 30 a 40 min. afstand rijden. Ze krijgen dus echt nauwelijks vrijwilligers. Bovendien hebben 40 v.d. 100 kinderen nog geen sponsor (ong. 20 euro per maand zie www.stichtingwins.nl voor meer info) Dit betekend dat deze kinderen als ze van de basisschool afkomen niet naar het vervolgonderwijs kunnen want hier is dan geen geld voor. Educatie is alles, en dat stopt dan dus, Ik heb dus E 200,00 van mijn sponsorgeld gegeven zodat ze een stukje dichterbij komen voor het bouwen van een kamer voor vrijwilligers.
Terug in de auto voelde ik me een beetje verdrietig...waarom kan ik ze niet meer helpen door hier vrijwilligerswerk te doen. maar ik weet dat dat niet slim is ivm m'n gezondheid en ook omdat het eten nu al niet zo goed te doen is voor me .

Terug in Amed ga ik snorkelen. Meteen achter het hotel is het mooi snorkelen. De volgende dag hebben we een snorkeltochtje op het programma staan. In 2 kleine bootjes gaan we. Eerst naar een Japans wrak. We zagen wel het geraamte v.d. boot meer niet. Ik heb veel foto's genomen maar ik krijg het koraal er niet zo mooi gekleurd op. De vissen wel dus dat is al wat. Erna gaan we naar een koraalrif. Sommige stukken zijn heel mooi maar toch vond ik het gisteren vlak bij ons hotel ook mooi en veel meer variateit in mooie vissen.

Deze week staat voor de klas in het teken van Kerst. Ik ga veel knutselen met de kinderen. Ze kunnen kiezen uit 4 versch. dingen en heb ook 2 kleurplaten.En tussendoor een Engelse les. Een gesprekje erover met ze is moeilijk omdat het voor hun natuurlijk geen betekenis heeft. Alleen krijgen ze wel vaak een extraatje van hun sponsorouder. Daarna schreef ik een compleet verkeerd verhaaltje op het bord waarbij ze de onderstreepte woorden moesten verbeteren zodat het verhaaldje wel klopte. bijv. When I came home from school mum has already bought a carol (chr. tree dus) so whe can pudding (decorate) it. En..::When I'm awake I run to the livingroom to unwrap my turkey (presents) that handcraft (Santa Claus) had brought. Haha... Verder wat kerstliedjes gezongen.

Met 3 vrijwilligers ben ik naar Tirta Empul (heilige waterbronnen)geweest. Annerie uit Candi Dasa had de chauffeur en gids verzorgd en ze ging zelf ook mee. Toevallig was bij Tirta Empul net een ceromonie aan de gang of net afgesloten van bewoners van een dorp. Ze waren prachtig gekleed en de vrouwen hadden mooie hoge offermanden met fruit etc op hun hoofd.
Ieder bad en "soort fonteintje" (hoe noem je het?) heeft een andere betekenis, o.a. zuivering, bescherming en zelfs 1 tegen slechte dromen en nachtmerries. Het water was best koud maar dat merk je op een gegeven moment niet meer en dompelde me helemaal met hoofd en al onder de straal water
Ik vond het allemaal heel bijzonder om mee te maken. Echt iets van hier.

Tot de volgende keer.

(Els wil je me even mailen....heb wat vragen over de computer maar ben je mailadres kwijt)







  • 21 December 2012 - 16:04

    Ben:

    Hallo Ingrid
    Ik wens je een prettige kerstdagen en een voorspoedig en uiteraard een gezond 2013 toe.

    Ben

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

inkie

Eindelijk is het dan zo ver. Van kinds af aan heb ik een droom. Eindelijk wordt die droom werkelijkheid. Ik ga 3 maanden vrijwilligerswerk doen met kinderen op Bali. I.i.g. bij Yayasan Widya Guna te Bedulu. Dat ligt dicht bij Ubud in het midden van Bali, Indonesië. Het is een learningcentre/kindertehuis voor kansarme kinderen. Er zijn ongeveer 90 kinderen verdeeld over 3 groepen in de leeftijd van 5 t/m 18 jaar. Ook zijn er gehandicapte kinderen. In deze yayasan blijven maar iets van 6 kinderen die geen thuis hebben slapen, dus het is voornamelijk een learningcentre. Ik ga o.a. daar Engelse les geven. En wat er verder voorhanden is, o.a. het aanleren van haken met plastic tasjes (wat een milieuprobleem is daar) etcetc En dec. 2015 ben ik er weer. Dit keer voor 3 maanden en daarna 1 maand vakantie. Ik ga voornamelijk handvaardigheid geven voor het winkeltje wat ik vorige keer op het terrein heb geopend. De kinderen kunnen daar hun zelfgemaakte handvaardigheidsdingen verkopen aan toeristen die langskomen. De helft gaat naar het kind zelf en de andere helft in de materialenpot

Actief sinds 01 Nov. 2012
Verslag gelezen: 661
Totaal aantal bezoekers 14222

Voorgaande reizen:

12 December 2015 - 09 April 2016

Vrijwilligerswerk 2015/2016

28 November 2012 - 27 Februari 2013

vrijwilligerswerk in Bali

Landen bezocht: