Van kakkerlak tot fotocamera tot winkeltje tot.... - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van inkie - WaarBenJij.nu Van kakkerlak tot fotocamera tot winkeltje tot.... - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van inkie - WaarBenJij.nu

Van kakkerlak tot fotocamera tot winkeltje tot....

Door: Inkie65

Blijf op de hoogte en volg inkie

01 Februari 2013 | Indonesië, Ubud

Tja, wat is dat nou weer een rare titel.....Nou eerst de kakkerlak maar. De 3e of 4e die ik zie cq verwijderen moet ...MAAR deze....zat dus in m'n kopje drinkwater wat ik 's nachts altijd naast m'n bed heb staan....!!! ieks, maar goed dat ik het zag, of zal ik toch...???? het was een kleine en nu verdronken maar toch...ieks..! Voortaan dus maar een kartonnetje op m'n kopje...

We eten nu steeds meer (eigenlijk iedere avond) bij de warungs in het dorp, soms tot verbazing van de plaatselijke bevolking want dat zien ze niet veel. Ze vinden het wel heel erg leuk. We betalen ietsjes meer dan hun maar dan nog weinig: voor rijst/longtong met sate: 5000,-rp (E 0,40) soep met rijst 10.000 rp.(E 0,80) mie goreng 10.000rp,Martabak 10.000. etc. Ik kreeg 1x korting en hoefde maar 7.000 i.p.v. 10 te betalen in tegenstelling tot de anderen. Omdat ik Bahasa Indonesia sprak hoorde ik haar tegen een vrouw zeggen hahaa!!!

M'n fotocamera is kapot gegaan!!! De enige die ik meeheb (op onderwatercamera na) en vond het echt heel erg!!! Wat ik ook deed niets hielp. Internet nageplozen, fotozaak in Den Helder gemaild. Maar ook dat hielp niet. Na 2 dgn had ik het idee dat de lenshulzen niet meer evenwijdig zaten, alsof er een zandkorretje ofzo tussen zat. Heb de achterkant van een oorbel genomen, en die tussen de 2 lenshulzen gestoken en rondom gehaald terwijl ik de camera op de kop hield. En....opeeens...hij deed het weer!!!!!! Ik blij....(de camera's zijn hier duurder had ik al gekeken op internet) Haha...wat een giller...een fotocamera maken met de achterkant van een oorbel..!!!!

Met de kinderen in de yayasan ben ik heeeeeel druk bezig met het winkeltje geopend te krijgen hier met zelfgemaakte spulletjes. Ik had nl. thuis al heel lang op de website gelezen dat die er was. Maar....geen winkeltje hoor, althans niet echt, het was totaal niet duidelijk. Aan mij werd dus gevraagd om de laatste 2 weken hieraan te werken.
Behalve de getekende ansichtkaarten waar ik het vorige keer over had, heb ik nu ook mandala-hangers met m'n groep gemaakt, en ben bezig fotolijstjes van karton te maken die we afwerken met aluminiumfolie ogende als zilver. Hieronder is als relief touw gedaan in div. vormen. Ik heb foto's ontwikkeld die ik hier gemaakt heb, o.a. van het dansen v.d. kinderen, van de klas, van de omgeving etc. Die mogen de kinderen uitkiezen voor in de fotolijstjes. Ook maken we op een bord van hout: "Shop Yayasan". En dan natuurlijk het plastic-project waarvan de tasjes ook in het winkeltje komen. Alles komt op naam v.d. kinderen en zij krijgen het geld op hun rekening. De andere vrijwilligers zijn heel enthousiast erover en versch. tasjes maar ook kaarten zijn al geserveerd. Die kinderen zijn zo verbazend creatief vooral als het om tekenen gaat blijkt nu. (weer 'ns wat anders dan de vele kleurplaten...)Volgende week vrijdag op m'n laatste dag houden we de opening want dat vond ik toch wel een voorwaarde....opening voordat ik weg ga, dan weet ik zeker dat het gebeurt!

Dat vertrek dat zal nog wat worden..... Vandaag nam er weer een vrijwilligster afscheid. Ik heb ze zien komen en gaan zeg...Maar de kinderen zingen dan allemaal (dus alle groepen bij elkaar) wat liedjes zoals You are my sunshine etc. Dat vond ik al zo ontroerend maar nu kreeg ik het even te kwaad en ben eventjes weggelopen....pfff...volgende week ben ik aan de beurt....Ik wil NIET weg...!!!.

HELAAS...na het schrijven van deze nieuwsbrief (in word) en de foto's op de computer gezet is m'n fotocamera WEER KAPOT gegaan...en nu helpt echt niets meer. BAAL BAAL, wat nu?!!!!!!

  • 01 Februari 2013 - 14:50

    Thilly:

    ach ja, lieverd, aan alles komt een eind zeggen we dan vaak, dus ook aan de leuke dingen..! wat zullen ze je missen....afijn, de laatste weekjes zijn ingegaan en go for it, Inkie! stevig balen wb je camera...hoop dat er toch nog een alternatief komt en anders maar niet. jij kunt ook goed schrijven, toch?
    Bunga Mas heeft van de week voor het eerst weer gerepeteerd dit jaar....we kijken al uit naar jouw terugkeer! dikke knuffel X

  • 02 Februari 2013 - 13:19

    Betsy:

    Hee Inky

    Ja jammer van je camera,een geluk dat het aan het eind van je verblijf is, toch? Wat zijn de kinderen creatief, ze hebben mooie spullen gemaakt,is ook jouw verdienste.
    Ja ,nog een week genieten daar.Wij zijn net weer begonnen met repeteren, voor Klina was het ook weer wennen met alles, klimaat en werk en zijn blij als jij er ook weer bent.
    Voor straks, sterkte met het afscheid van de kinderen en een heel goede terugreis

    Liefs Betsy

  • 03 Februari 2013 - 02:20

    Inkie :

    Even een update weet niet of jullie dit lezen....en reageren op persoonlijke dingen die jullie schrijven dat weet ik niet of het hier kan. M'n camera heb ik toch weer op gang gekomen maar soms is het tijdelijk.....weet niet hoe lang hij het nog volhoudt. Vanaf zaterdag heb ik nog 17 dgn. vakantie hier op Bali.(dus kom nog niet naar Belanda hihi......)

  • 03 Februari 2013 - 09:40

    J.Pinchetti.:

    Hallo Inkie.
    Wat sneu voor jou dat jou camera het nu net laat afweten, is daar niet iemand die ook fototjes kan maken van jou afscheid van het mooie Bali. Dit is nu wel behoorlijk balen hoor.Ik had jou gezicht wel willen zien, toen je een slok had willen nemen uit dat kopje met water,hahaha.Wat een leuk idee die foto lijstjes ik hoop dat ze er veel van kunnen verkopen en wat een trotse gezichtjes van die koters als ze iets voor elkaar hebben gekregen, dit geef je vast een fijn gevoel.Ik kan me best voorstellen dat je nog wel langer wilt blijven maar ja aan alles komt een end, dus geniet met volle teugen van de natuur,het eten maar vooral van al die lieve bruine toetjes van de kids. En dan weer terug naar het koude maar toch mooie Negri Blanda.Meid nogmaals veel genieten en van ons de lieve groeten .

    J.Pinchetti.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

inkie

Eindelijk is het dan zo ver. Van kinds af aan heb ik een droom. Eindelijk wordt die droom werkelijkheid. Ik ga 3 maanden vrijwilligerswerk doen met kinderen op Bali. I.i.g. bij Yayasan Widya Guna te Bedulu. Dat ligt dicht bij Ubud in het midden van Bali, Indonesië. Het is een learningcentre/kindertehuis voor kansarme kinderen. Er zijn ongeveer 90 kinderen verdeeld over 3 groepen in de leeftijd van 5 t/m 18 jaar. Ook zijn er gehandicapte kinderen. In deze yayasan blijven maar iets van 6 kinderen die geen thuis hebben slapen, dus het is voornamelijk een learningcentre. Ik ga o.a. daar Engelse les geven. En wat er verder voorhanden is, o.a. het aanleren van haken met plastic tasjes (wat een milieuprobleem is daar) etcetc En dec. 2015 ben ik er weer. Dit keer voor 3 maanden en daarna 1 maand vakantie. Ik ga voornamelijk handvaardigheid geven voor het winkeltje wat ik vorige keer op het terrein heb geopend. De kinderen kunnen daar hun zelfgemaakte handvaardigheidsdingen verkopen aan toeristen die langskomen. De helft gaat naar het kind zelf en de andere helft in de materialenpot

Actief sinds 01 Nov. 2012
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 14209

Voorgaande reizen:

12 December 2015 - 09 April 2016

Vrijwilligerswerk 2015/2016

28 November 2012 - 27 Februari 2013

vrijwilligerswerk in Bali

Landen bezocht: