afscheid van de yayasan - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van inkie - WaarBenJij.nu afscheid van de yayasan - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van inkie - WaarBenJij.nu

afscheid van de yayasan

Door: Inkie65

Blijf op de hoogte en volg inkie

13 Februari 2013 | Indonesië, Ubud

De week van het afscheid...pfff...vreselijk. Ik wilde niet weg, echt niet. Yeh Puluh is prachtig met veel natuur Lekker ook in zo'n klein dorp waar je beter contact hebt met mensen, met z'n ceremonies etc.Gedurende week steeds meer wat afscheid van hier genomen. Heb tijdens een wandeling in de vroege ochtend voor het ontbijt een prachtig stukje natuur ontdekt. Vlakbij. hele mooie sawah's. Heb daar een tijdje zitten genieten.

Verder het heeeeeel druk gehad met de voorbereidingen van de opening v.h. winkeltje. 2 Kasten hebben we bij elkaar gezet, schoongemaakt en vrijdags de spullen erin. Ook op een plank hout "children's shop" geschilderd enzo (de kinderen hebben het ingeschilderd) We hebben hard gewerkt om zoveel mogelijk dingen verkoopklaar te maken. De ansichtkaarten, de mandalahangers, de fotolijstjes, niet te vergeten de resultaten van het plastic haken, hele mooie tasjes zijn dat geworden. De gehandicaptengroep heeft armbandjes, en lieve kleine kaartjes gemaakt. En er waren al wat schilderijen. Op alles staat de naam van het kind en de opbrengst wordt op hun bankrekening gestort. De opening van het winkeltje was op m'n laatste middag. Ketut, de leider v.d. yayasan wilde dat ik die opening ging verrichten, tjee....Natuurlijk zelf ook wat gekocht.

Dan eerst het afscheid v.d. gehandicaptengroep en hun ind. leiding.Op vrijdag hebben ze een stukje Balinees dansen. Het is de bedoeling dat de vrijwilliger die weggaat i.i.g. meedoet. Maar dat deed ik vaak genoeg al haha....
Ik had voor de 3 leiding een sleutelhanger met klompjes eraan en hier heb ik nog sieradendoosjes gekocht. Ben erg verwend met cadeautjes ook van de leiding v.d. gehandicapten die dat via de leiding van de hele yayasan mogen geven. Normaal krijgen de vrijwilligers die langer dan 1 mnd blijven 1 kebaya (ind. blouse) ik kreeg er 2 !, en 1 selendang (lange sjaal voor om je middel) die versierd was met siersteentjes, typische Balinese dingen voor in m'n haar. en ook nog een armband!! Echt heel veel...

En toen dus laatste middag met m'n groep, veel spelletjes met prijzen gedaan en toen het einde...dan gaan alle kinderen van de yayasan wat afscheidsliedjes zingen zoals "you are my sunshine" etc. Ik hield het eigenlijk niet droog maar Putri een van m'n leerlingentjes zat elke keer met d'r vingertje heen en weer van "nee, nee"! dat ik niet mocht huilen. Zo'n kleine wijze opdonder....pff...als ik alleen al naar haar keek, wat een lief en wijs kind. Kon moeilijk weg komen van de yayasan en...na schooltijd kwamen er nog 8 kinderen naar m'n kamer om nog een keer gedag te zeggen

M'n fototoestel doet het trouwens weer. Heeft nog wel af en toe kuren maar tot nu toe krijg ik het iedere keer voor elkaar om hem weer aan de praat te krijgen.

En nu dus vakantie! nog 2,5e week. Ben in Lovina geweest en nu in Candi Dasa maar daar volgende keer meer over. Het was nog even spannend want het ging slecht met m'n vader maar gelukkig is hij toch weer erbovenop gekomen.....

• 13 Februari 2013 - 11:14

Rene:

Leuke foto's en verhaal. Geniet nog even van je vakantie. Lekker hoor nog 2,5 week. groet, Rene

• 13 Februari 2013 - 14:09

Marianne:

Hallo Ingrid,nou, die vakantie heb je wel verdiend hoor! Geniet er nog maar even lekker van. Wij zullen elkaar op Bali waarschijnlijk niet ontmoeten, maar wie weet in Nederland? Hartelijke groeten

• 14 Februari 2013 - 16:39

Barbara:

Ik leef met je mee! Wat een geweldige ervaring, dit kan NIEMAND je afpakken. Wees trots op jezelf en geniet van een welverdiende vakantie!

• 14 Februari 2013 - 18:07

J.Pinchetti:

Nu is het dan zover,wat heb jij een mooie tijd gehad meid.Dit kunnen ze je inderdaad niet meer afnemen,en weer een ervaring rijker geworden.Wat ben jij verwend met mooie cadeautjes kom dan goed van pas voor a s pasar.De tijd gaat inderdaad heel snel voorbij jammer dat je weer naar huis moet gaan ,het weer is hier bar en boos geniet nog maar lekker en laat die oranje bol maar flink op jou velletje schijnen want hier is hij in geen velden of wegen te vinden.We hebben op dit ogenblik allemaal de griep., maar genoeg over ons zelf en het weer anders wil je helemaal niet meer naar huis gaan.Als je weer terug ben dan hoop ik meer te horen ben dan een en al oor.Lieverd hierbij dan onze lieve groeten.

J.Pinchetti.

• 15 Februari 2013 - 19:54

Betsy Laagland :

Hee Ingrid

Ik heb weer genoten van je verhaal en blijf het steeds maar weer bijzonder vinden.
    Geniet nog even van je tijd daar en ga lekker vakantie vieren.
    Lekker van de temperatuur genieten want hier is nog steeds koning winter de baas, met zijn kou.

groetjes van Betsy

inkie

Eindelijk is het dan zo ver. Van kinds af aan heb ik een droom. Eindelijk wordt die droom werkelijkheid. Ik ga 3 maanden vrijwilligerswerk doen met kinderen op Bali. I.i.g. bij Yayasan Widya Guna te Bedulu. Dat ligt dicht bij Ubud in het midden van Bali, Indonesië. Het is een learningcentre/kindertehuis voor kansarme kinderen. Er zijn ongeveer 90 kinderen verdeeld over 3 groepen in de leeftijd van 5 t/m 18 jaar. Ook zijn er gehandicapte kinderen. In deze yayasan blijven maar iets van 6 kinderen die geen thuis hebben slapen, dus het is voornamelijk een learningcentre. Ik ga o.a. daar Engelse les geven. En wat er verder voorhanden is, o.a. het aanleren van haken met plastic tasjes (wat een milieuprobleem is daar) etcetc En dec. 2015 ben ik er weer. Dit keer voor 3 maanden en daarna 1 maand vakantie. Ik ga voornamelijk handvaardigheid geven voor het winkeltje wat ik vorige keer op het terrein heb geopend. De kinderen kunnen daar hun zelfgemaakte handvaardigheidsdingen verkopen aan toeristen die langskomen. De helft gaat naar het kind zelf en de andere helft in de materialenpot

Actief sinds 01 Nov. 2012