tja en.....zandmonster - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van inkie - WaarBenJij.nu tja en.....zandmonster - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van inkie - WaarBenJij.nu

tja en.....zandmonster

Door: Inkie65

Blijf op de hoogte en volg inkie

08 Februari 2016 | Indonesië, Ubud

Zandmonster….
Weer een verslagje uit een regenachtig Bali. Het watertekort is nu hopelijk wel opgelost hier. Zit nu zelfs met m’n vest aan haha…. En de koude douche die ik bij warmte totaal niet erg vind, vind ik nu niet zo lekker….Maar goed, na regen komt?? Juist…zonneschijn.

Wat werk op school betreft even een rare tijd. De 3e groep Chinezen is er. Verder een lerares Engels uit Amerika (die in Sjanghai woont), een Duitse en nieuw 2 Deense meisjes die hier 2 maanden stage lopen en nog hierna 3 maanden naar een andere yayasan gaan. Al een tijdje geen Nederlanders dus goed voor m’n Engels….De afgelopen 2 weken werd er steeds een groepje meisjes uit m’n klas gehaald om Chinees te leren. Dit vanwege dat er steeds meer Chinese toeristen komen en er in de toekomst ook misschien zaken mee gedaan wordt. En nu de lerares Engels er is moeten alle kinderen uit m’n klas opeens weer Engels krijgen. Terwijl ik uitdrukkelijk was gevraagd om met Creatieve ideeën te komen voor het winkeltje v.d. yayasan. Dat kan nu dus amper meer. Was er eerst wat verbolgen over maar heb me er maar bij neergelegd. Indien mogelijk haal ik 2 kinderen uit de klas om wat te doen wat te moeilijk is voor een hele klas dus daar haal ik maar m’n voordeel uit. Maar even mocht dat ook niet….! Vorige week wel met 2 kinderen een hanger gemaakt van de blikjes, ze kozen voor olifantjes, en ertussen etc kleine kraaltjes. Zijn best leuk geworden.

De schaaltjes van krantenpapier zijn heel goed gelukt. Van de 10 zijn er nog maar 5 over in het winkeltje, al zijn 2 er door mij gekocht haha. Ook weer ansichtkaarten laten tekenen. Die werden enorm leuk. Er kwamen 2 toeristen m’n klas binnen die ze meteen allemaal kochten, dus helaas, sommigen van jullie moeten wat langer wachten (ik verstuur al mijn kaarten uit het winkeltje)

Met de andere vrijwilligers naar een Kecak-dansvoorstelling geweest. Ik was er in 2009 al heen geweest maar vond het wel leuk om weer te zien. Jammer genoeg doet de videofunctie van deze site het niet. Want bewegend beeld maakt zoveel duidelijker, Het is moeilijk uit te leggen. Kijk maar eens op youtube.

Ook gingen we naar de heilige waterbronnen van Tampaksering. Veel toeristen blijven daar aan de kant, maar wij gingen echt te water. Iedere bron heeft een andere betekenis. Ook hier was ik al eerder geweest maar dit blijft mooi om te doen. Erna naar een Luwak-koffie branderij. Een Luwak is een civet-katachtig beest. Hij eet de koffiebessen en de pitten poept die weer uit. Vervolgens wordt daar de koffie van gemaakt. Een vd duurste soorten ter wereld. Je kon ook div. soorten koffie proeven en ook div. soorten thee. Alleen de Luwak koffie proeven dat kostte geld. (niet gedaan want hou immers niet van koffie. Ik heb oa Manggistan-thee gekocht (een hele gezonde vrucht)

De eerste ceremonie heb ik ook meegemaakt, dus sarong-kebaya aan. Als toerist mag je het hooguit bekijken, maar wij maken het dus van zeer dichtbij mee. Vorige keer ging ik heel vaak. Ik nam het Duitse meisje Maren mee los van de groep Chinezen en zo zaten we echt midden tussen de Balinezen. Ik zat naast een oudlerares (Balinese) van de gehandicapten en liet het Duitse meisje naast een leerling van onze klas zitten zodat die alles uit kon leggen aan haar omdat het voor haar nieuw was. De ceremonie was omdat de Barong (“beest” uit de dansvoorstelling) nieuwe kleding kreeg (dit was 30 jaar geleden) Ik zag veel kinderen uit de klas, ook in het gamelan-orkest. Op een lange tafel stonden alle offermandjes van de mensen. Ieder heeft ook wierookstokjes voor zich en een mandje met bloemblaadjes. Je neemt er 1 tussen je vingers, haalt die 3x door de brandende wierrook en doet die je samen als in gebed bij je gezicht (rechte handen). Bij het belletje van de priester doe je het bloemblaadje in je haar of achter je oor (x3) Aan het eind komt de priester tussen de mensen, besprenkelt ieder met water, en je houdt je handen als een kommetje waar hij 3 x water in schenkt en dat drink je. Daarna neem je wat ongekookte rijst, 1 korrel slik je door en de rest doe je op je voorhoofd en in je hals. Echt heel bijzonder om mee te maken van zo dichtbij ook al heb ik dat nog zo vaak gedaan.

Afgelopen weekend ben ik met Maren naar Canggu gegaan aan de westkust. Eerst met de bus naar Kuta (wat een Vreselijke stad!!!) We zaten vlak bij het strand in Canggu dat opvallend schoon was. Maren wilde surf-les nemen en ik dacht daar opeens van…ach, waarom ik ook niet. Altijd gewild, nooit meer aan gedacht en nu is m’n kans. We hadden ieder een leraar en 2 uur les. En….vanaf de allereerste poging stond ik!!! Maren die het al eerder had gedaan, lukte het geen 1x!!! Het was zo super gaaf om te doen!!!! Er was een professionele fotograaf bij wie ik 3 (email-)foto’s kocht.

De volgende dag dachten we wel even zelf een surfboard te huren. Maar goed dat we met 1 begonnen want de golven waren veel onstuimiger. De waarschuwing voor de 1e breekgolf bij het strand bleek niet voor niets. Ik kwam er gewoonweg niet doorheen. Werd met m’n board telkens onderuit getrokken. 1x lukte het en kon ik in de volgende golven aan de slag maar bij m’n eerste poging werd ik met razend tempo terug gelanceerd naar die breekgolf (liggend op m’n surfboard) Na vele malen onderuit getrokken en omver geworpen te zijn door de golven, een open knie en een blauw oog en een zandmonster te zijn vond ik het onverantwoordelijk om door te gaan en ben ik gestopt. Maren lukte het ook niet, en veel mensen niet. Maar gelukkig kan ik de goede pogingen van de 1e dag in herinnering houden. En dat smaakte naar meer!!!!

Ik zit nu voor 1 week in Lovina omdat de kinderen vakantie hebben vanwege een belangrijke ceremonie (Galungan) dus wij ook. Ik ben er hard aan toe want ben moe.

ps de eerste 2 foto's willen niet uploaden sorry

  • 08 Februari 2016 - 17:43

    Rene:

    Ha ik ben de eerste met een reactie, altijd leuk.
    Zandmonster ??? Pas maar op dat je er zelf niet één wordt :-)
    We hebben een paar afleveringen op discovery gezien over tropische ziektes dus kijk maar uit met al dat water.
    groetjes,
    René

  • 09 Februari 2016 - 09:13

    Ingrid :

    Hihi, ik was al een zand monster!

  • 09 Februari 2016 - 10:20

    Yvonne:

    Hoi Ingrid,

    Zo leuk weer je verhaal te lezen! Wat een belevenissen maak je mee en mooi om er een glimp van op te vangen doormiddel van je foto's. Bijzonder dat je de ceremonie van zo dichtbij mag meemaken. Heel veel plezier!

    Liefs Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

inkie

Eindelijk is het dan zo ver. Van kinds af aan heb ik een droom. Eindelijk wordt die droom werkelijkheid. Ik ga 3 maanden vrijwilligerswerk doen met kinderen op Bali. I.i.g. bij Yayasan Widya Guna te Bedulu. Dat ligt dicht bij Ubud in het midden van Bali, Indonesië. Het is een learningcentre/kindertehuis voor kansarme kinderen. Er zijn ongeveer 90 kinderen verdeeld over 3 groepen in de leeftijd van 5 t/m 18 jaar. Ook zijn er gehandicapte kinderen. In deze yayasan blijven maar iets van 6 kinderen die geen thuis hebben slapen, dus het is voornamelijk een learningcentre. Ik ga o.a. daar Engelse les geven. En wat er verder voorhanden is, o.a. het aanleren van haken met plastic tasjes (wat een milieuprobleem is daar) etcetc En dec. 2015 ben ik er weer. Dit keer voor 3 maanden en daarna 1 maand vakantie. Ik ga voornamelijk handvaardigheid geven voor het winkeltje wat ik vorige keer op het terrein heb geopend. De kinderen kunnen daar hun zelfgemaakte handvaardigheidsdingen verkopen aan toeristen die langskomen. De helft gaat naar het kind zelf en de andere helft in de materialenpot

Actief sinds 01 Nov. 2012
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 14190

Voorgaande reizen:

12 December 2015 - 09 April 2016

Vrijwilligerswerk 2015/2016

28 November 2012 - 27 Februari 2013

vrijwilligerswerk in Bali

Landen bezocht: