weekendje weg en werken - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van inkie - WaarBenJij.nu weekendje weg en werken - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van inkie - WaarBenJij.nu

weekendje weg en werken

Door: Inkie65

Blijf op de hoogte en volg inkie

09 Januari 2016 | Indonesië, Ubud

Hallo allemaal,
Met nieuwjaar was ik de enige vrijwilliger hier. Omdat ik alleen was, was ik uitgenodigd om naar een Ind/Ned vrouw die vlak bij de yayasan woont. Voor de rest alleen lokale mensen erbij. Maar…..na de bowl, cake en loempiaatje gingen ze opeens om 22.45 terug naar huis….en ik moest ook meteen meelopen van ze. Niet alleen over straat in het donker met al dat vuurwerk wat al paar uur lang werd afgestoken…. En toen…zat ik dus alsnog alleen. Om 23.50 de straat opgegaan. Daar stonden wat buurtkinderen/leerlingetjes. Die zeiden me dat ik boven op het balkon moest gaan kijken. Ik nodigde ze uit om mee te gaan. Gejuich allom, er was hier toch niemand, en ach, af en toe moet je iets doen wat niet mag. Hihi….. Het gekke hier is dat ik echt op m’n horloge moest kijken of het 00.00 uur. Door al het vuurwerk van te voren had je dat niet in de gaten. Vuurwerk was erna nagenoeg over, de muziek overal bleef nog wel lang.

1 Januari was ik dus vrij en 3 dagen naar Nusa Dua in het zuiden gegaan. Was ik nog nooit eerder geweest. Met de Perama shuttlebus voor toeristen. Daarna de lokale bus (dicht op elkaar geplakt, 2,5 uur staan voor maar 21 cent) en daarna een afzetter van een taxi-chauffeur, en ik zat in Nusa Dua.
Hotelkamer was eenvoudig, maar zwembad geweldig. En….had een warm-water douche dus lekker even goed m’n haren wassen. (op m’n kamer in Bedulu heb ik alleen koud) Nusa Dua is een plaats vol dure hotels (behalve die van mij) Veelal liggen ze aan het strand. Daar heb ik dus alleen langs gelopen. Volgende dag een Go-jek besteld (een chauffeur op scooter, die je via een app en navigatie besteld en waarbij je dan meteen de prijs te zien kan (90 cent nu) Hij bracht me naar Geger-tempel. Er was helemaal niemand maar poort kon ik gewoon open doen. De tempel van binnen stelde niet veel voor, beelden aan de buitenkant vond ik mooier en het uitzicht geweldig. Ook was er een mini-strandje dichtbij, het werd bijna vloed dus snel even door wat Ind. Tieners wat foto’s van me laten maken. Daarna naar het strand gelopen waar ik een stoel met parasol kon huren. Eerst moest ik langs wat armetierige hutjes die echt bewoond werden, met op de achtergrond een super de luxe peperduur hotel. De rest van de dag heerlijk aan het strand Gegerbeach gelegen, en wat gezwommen. Hoewel in de schaduw gebleven behoorlijk bruin geworden al. Terug weer een Go-jek besteld.

Maandags op school gestart met nieuwe kaarten maken voor in het winkeltje. De kinderen eerst even een beetje op de kop gegeven met wat voorbeelden van kaarten die ik had verwijderd. Het waren te simpele kaarten met tekst, stempeltjes en stickers en ook kaarten met kerst 2014. Ze snapten goed wat ik ermee bedoelde en hebben vervolgens hele leuke nieuwe kaarten getekend.

Ook voor het eerst met (drink) blikjes gewerkt. Asbakjes/waxinelichtjeshouders. Ze waren enorm enthousiast en eindelijk wat de jongens ook leuk vinden. Sommige maakten er 2 en zelfs wilden ze er 3. Heb voorraad blikjes nog dus dat zit wel goed de komende tijd. Er op gehamerd dat ze zelfs de kleinste flintertjes die van de blikjes af kwamen veilig in een bakje en de vuilnisbak moesten doen. Ze voelden zelf ook dat het scherp kon zijn, dus dit ging prima. Normaal wordt er van alles op de grond gegooid (met het motto, er wordt straks toch geveegd) maar dit keer mocht dat absoluut niet, we lopen immers allen op blote voeten.

Sinds kort begin ik een uur eerder. In dat uur geef ik nieuwe ideeën aan de leidster van de gehandicapten en begeleid haar in het de kinderen zo veel mogelijk zelf te laten doen en niet alles overnemen. Als eerste heb ik haar een draad van een plastic tas leren knippen om daarmee mbv karton een onderzetter te weven. Met 6 van de gehandicapten begonnen. Di bawah, di atas….onder-boven….zei ik steeds. De plastic naalden die ik had meegenomen zijn er ideaal voor. Ze moeten er 4 a 6 weven en samen verpakken voor in het winkeltje. Voor de rest was het tot nu toe de hele tijd kralenarmbandjes rijgen. Het ligt er vol mee. Als er geen vrijwilligers zijn, doen de kinderen die het niet kunnen helemaal niets. Alleen maar zitten. Terwijl er 1 meisje (Ayu) mega-slim is, ze kan ook Engels (zei van de week “over there” tegen me toen ze iets wilde, dus niet alleen maar bep. Losse woordjes!!!! en kan goed rekenenen maar is super-spastisch dus kan verder weinig.…. zo zonde dat er dan dus helemaal niets met haar gedaan wordt.

Ook heb ik weer Engels gegeven. Nu tekstverklaring, ze waren heel serieus bezig. Ook gewerkt met de pickwickthee-labels, de stellingen die daarop staan naar het Engels vertaald en daarover laten brainstormen. (bijv. wat zou je doen als je een dag onzichtbaar was….euh….gingen ze brave dingen opnoemen zoals tv kijken, en slapen….okay….als dat niet mag….dus ze uitgelokt tot …..creatiever denken. Was best leuk. Tenslotte het spel met de bel. (die ik had meegenomen uit ned) Klas in 3 groepjes verdeeld. Hoofdwoord en subwoorden die beginnen moeten met een v.d. letters van het hoofdwoord. Bijv. Bali, subwoorden: een kleur, iets uit de natuur, een jongensnaam, een beroep met een B een a, een l of een i. Klaar? Naar de bel rennen en die laten rinkelen. Je moet wat om je Engelse les aantrekkelijk te maken….Bovendien gaan ze ’s ochtends al naar hun eigen strengere school waar ze veel stil moeten zitten………..

Volgende keer….over oa scooterles

  • 09 Januari 2016 - 17:00

    Inkie :

    o ja, het wepennest had de wesp met aarde gemaakt. Toen ik het kapot maakte kwam de wesp vervolgens weer binnen met nieuwe aarde. Totdat het hele nest door de eigenaar van m'n compound verwijderd werd.

  • 09 Januari 2016 - 18:03

    Natasja:

    Het is weer een genot om je reisverslag te lezen.
    Leuk dat je zoveel mee mag maken en de foto's zien er ook heel mooi uit.
    Wat een mooie bloemen op die foto en die beelden ook heel indrukwekkend.
    Ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Groetjes

  • 09 Januari 2016 - 19:10

    Barbara:

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt...Bali heeft vast meer mooiedingen die ik niet heb gezien! Groetjes..

  • 09 Januari 2016 - 19:25

    J Pinchetti:

    Wat fijn om weer wat te horen uit dat mooie Bali,heb er weer van genoten.Zeker ook al heel veel lekkers gegeten.Hier was oudjaars avond heel rustig voorbij gegaan .Babs Rik en Jill waren hier , Sikina en Patrick kwamen ook.Debby was deze keer thuis gebleven en verder was er veel vuurwerk af geschoten niet door ons.Met Pa gaat het de goede kant op elke dag wandelen we een poosje en fietsen doet hij op zolder. Morgen gaan we naar het nieuwjaarsbal van de TDH ,Rik en Babs komen ons afhalen Pa mag namelijk nog niet autorijden , en als Pa moe wordt gaan we met de taxi naar huis Nou meid ik ga nu een bak koffie voor Pa maken ik hoop volgende keer meer te schrijven ik ben namelijk een heel luie schrijfster. Lieve groeten van ons allen doe je de groeten aan Ketut en zijn vrouw.Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiii.

  • 09 Januari 2016 - 19:58

    J Pinchetti.:

    Wat een sufferd ben ik je helemaal vergeten een gelukkig en gezond nieuwjaar te wensen ,ik hoop dat het nieuwe jaar jou veel geluk en liefde mag brengen.Volgend jaar maar weer inhalen hier in De Helder bij de fam.Groetjes.

  • 09 Januari 2016 - 21:06

    Joyce:

    Hallo
    Met oud en nieuw was het bij ons weer een huisje vol. Erg gezellig.
    In Nusa Dua zijn we nog niet geweest. Een reden dus om weer terug te gaan!
    We zijn net terug uit Alphen aan de Rijn. De kinderen van mijn oudste neef hadden een surprise party
    georganiseerd. Hun vader is afgelopen woensdag 70 geworden. Een feestje waard, vind je niet?
    Het was echt heel gezellig.
    Morgen komt mijn kleindochter uit Haarlem. We passen dan op en brengen haar maandagavond weer terug.

    Tot de volgende keer ( blog of w.app)

  • 11 Januari 2016 - 16:49

    Pauline:

    Mooi verslag en mooie fo'to's!! wat een andere wereld....
    Geniet lekker van de warmte en het buiten zijn, hier is het koud en nat.
    Succes met alles en groetjes aan de kinderen!

  • 12 Januari 2016 - 00:03

    Thilly:

    Selamat Tahun Baru, guru Ingrid...! Hoe noemen ze jou nu eigenlijk?
    bedankt voor de prachtige foto's en je story-story...je bent lekker bezig! het is nu inmiddels middernacht di Tanah Belanda, de 2e week in 2016 is reeds ingegaan....veel plezier&succes,Inkie! tot de volgende keer X

  • 18 Januari 2016 - 20:00

    Rene:

    He Ing,
    Je tikt al net zo veel als dat je praat :-)
    Ik had gehoord dat je een beetje ziek was en kiespijn. Dat is jammer.
    Maak er wat leuks van.
    groetjes, René

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

inkie

Eindelijk is het dan zo ver. Van kinds af aan heb ik een droom. Eindelijk wordt die droom werkelijkheid. Ik ga 3 maanden vrijwilligerswerk doen met kinderen op Bali. I.i.g. bij Yayasan Widya Guna te Bedulu. Dat ligt dicht bij Ubud in het midden van Bali, Indonesië. Het is een learningcentre/kindertehuis voor kansarme kinderen. Er zijn ongeveer 90 kinderen verdeeld over 3 groepen in de leeftijd van 5 t/m 18 jaar. Ook zijn er gehandicapte kinderen. In deze yayasan blijven maar iets van 6 kinderen die geen thuis hebben slapen, dus het is voornamelijk een learningcentre. Ik ga o.a. daar Engelse les geven. En wat er verder voorhanden is, o.a. het aanleren van haken met plastic tasjes (wat een milieuprobleem is daar) etcetc En dec. 2015 ben ik er weer. Dit keer voor 3 maanden en daarna 1 maand vakantie. Ik ga voornamelijk handvaardigheid geven voor het winkeltje wat ik vorige keer op het terrein heb geopend. De kinderen kunnen daar hun zelfgemaakte handvaardigheidsdingen verkopen aan toeristen die langskomen. De helft gaat naar het kind zelf en de andere helft in de materialenpot

Actief sinds 01 Nov. 2012
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 14187

Voorgaande reizen:

12 December 2015 - 09 April 2016

Vrijwilligerswerk 2015/2016

28 November 2012 - 27 Februari 2013

vrijwilligerswerk in Bali

Landen bezocht: