Gelukkig Nieuwjaar! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van inkie - WaarBenJij.nu Gelukkig Nieuwjaar! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van inkie - WaarBenJij.nu

Gelukkig Nieuwjaar!

Door: Inkie65

Blijf op de hoogte en volg inkie

31 December 2015 | Indonesië, Ubud

Gelukkig Nieuwjaar
Ik hoop dat jullie fijne kerstdagen hebben gehad. Ikzelf was de avond voor kerst uitgenodigd door een Nederlands echtpaar die hier in de buurt woont. (ik ken ze via een facebookgroep over Bali, Aad en Jacqueline) Zo aardig…. (naast mij waren er nog 3 mensen uitgenodigd) Het menu was Pompoensoep, Garnalen-coctail (ik niet), heerlijk bruin brood en allemaal versch. hapjes zoals gevuld ei, kip, gegrilde courgette, en zelfs….zelfgemaakte bitterballen… Ik kreeg een prachtig glas-in-lood engeltje door de Jacqueline zelf gemaakt als cadeautje. Gelukkig had ik ook wat voor hen gekocht (in het winkeltje vd yayasan)
Hier in Bedulu zelf werd niets van kerst gevierd ook de kinderen vieren dit thuis niet. Maar je hoort af en toe wel kerstmuziek en er word je ook Merry Christmas toegewenst. Maar 1e kerstavond ben ik wel uit eten gegaan met de 2 Chinese vrijwilligsters hier aan het einde vd straat bij de rijstvelden (Yeh Puluh). En….toen zaten daar nog meer Europeanen haha…..
Zaterdag was ik heel moe dus bij m’n kamer gebleven, uitgerust en lesvoorbereiding gemaakt en zondag naar Ubud. Heel veel gelopen, in de zon gelegen, gezwommen en….lekker Pizza gegeten en weer een heerlijke massage genomen.

Ik ben dus weer helemaal beter. De zware verkoudheid is weg en de benauwdheid en pijn in de borst alleen nog als ik in het vele verkeer ben. Je ziet de dingen gelukkig een stuk positiever als je helemaal beter bent. Ook regent het niet veel meer, eigenlijk hele week al niet.

De andere vrijwilligers zijn nu 1,5e week vrij omdat de gehandicapten dat ook zijn. De 2 Chinezen zijn ma. weggegaan. Die bleven maar 1 week. Maandag is er ook een ander Nederlands meisje gekomen maar jammer genoeg maar t/m morgen. Ik mag vrijdag vrij en ga (3 dagen/2 nachtjes) naar Nusa Dua een plaats in het zuiden van Bali aan de kust. Ben er nog nooit geweest. Het is een dure plaats maar hotel was voor de helft ongeveer dus mooi voor mij (E15,- nu incl tax en ontbijt, normaal ruim in de E30,-). Heb Hotelwebsite Agoda laten beslissen en na hotels etc met slaapzalen en gedeelde kamers kwam dit hotel naar voren incl zwembad. Ben benieuwd. (Cheap Hotel Nusa Dua heet het)

Natuurlijk heb ik ook weer les gegeven. Engelse les geven vind ik moeilijk hoor….ook het verzinnen ervan want je moet al je lessen zelf maken. Er zijn geen lesboeken/methodes enzo. Ik heb een les over emoties gegeven. Leerniveau in de klas is zeeeer divers wat het dus nog moeilijker maakt. Ook ben ik bezig lessen in elkaar aan het zetten over het milieu. Heb al div. goede dingen op het internet gezien. (en ook thuis had ik al dingen opgeslagen) O ja, en met copy’s maken van een werkblad zei ik per ongeluk 70 ipv 17…..euh….foutje (in het Indonesisch…..gewoon zonder na te denken, is me nog nooit overkomen).

Ook hebben we nog meer kerstversiering gemaakt voor het winkeltje maar dat mag er nu uit. Er was ook een kerstkoor geformeerd die kerstliedjes zouden zingen in een hotel bij het kerstdiner (toevallig in Nusa Dua ook) Maar…..die verwende rijke toeristen schonken geen enkele aandacht aan de kinderen !! Zo stom…..Met mijn klas had ik kerstkaarten gemaakt die de kinderen van het koor konden uitdelen aan het publiek maar ter plekke is besloten dit dus niet te doen maar ze te bewaren voor de sponsors voor volgend jaar. Goede beslissing vind ik! Ik had de kinderen een mengeling van kerst en Bali laten tekenen op de kaarten, zoals een palmboom met kerstslingers etc.

Van het geld van het optreden zijn we met alle kinderen (behalve de gehandicapten want die waren vorige week aan de beurt) gaan zwemmen bij een waterpark. Het was best leuk. Al was het niet echt een zwembad maar meer wateratracties, met glijbanen en wildwaterbaan (die niet wild was maar super sloom) etc. De kinderen hebben genoten!

De 2e les in het haken met plastic is ook geweest. De jongens begonnen weer opnieuw of zaten gewoon te kletsen….krijg ze niet echt gemotiveerd maar de meisjes gaan door. Vooral 1 meisje (Bintang) is een supertalentje. Vorige week had ze haar 1e les. Haar haakwerk nam ze mee naar huis en nu had ze haar tasje al zover klaar dat die in elkaar gezet kan worden. En ze had super netjes, en heel gelijk gehaakt. Ze mag meteen van mij naar de gevorderde groep. Vanaf januari ga ik namelijk de kinderen die al kunnen haken van vorige keer, samen met de meisjes van groep D (de hoogste groep) apart les geven. Zij leren dan moeilijkere dingen, op woensdag. Met de anderen ga ik op de dinsdag verder, en dan nog 1x in de week een andere creatieve les, dan blijven er nog 2 dagen voor Engelse les over. Mooi zat. Ook omdat ik speciaal voor het creatieve voor het winkeltje kom.

Tenslotte kwamen gisteren studenten van de Universiteit Geneeskunde. Ze deden spelletjes met de kinderen, deelden tandenborstels uit en hoe je die moet gebruiken, deden een bloeddruktest bij sommige ouders etc. Ook de gehandicapte kinderen waren voor deze gelegenheid naar de yayasan gekomen.
Nou, ik wens jullie een hele goede jaarwisseling en alvast een super goed 2016. (ik ben als enigste vrijwilligter nog hier en ze zijn nu al aan het knallen….net Nederland….)

Ingrid

  • 31 December 2015 - 10:50

    Danielle:

    Leuk!! Hopen dat er snel meer vrijwilliger zijn.. leuk die kerstkaarten ook!

  • 31 December 2015 - 11:24

    Barbara:

    Wat een prachtige foto's toch weer; en al dat eten!! Ziet er goed uit. Op dit moment schijnt de zon in Den Helder maar het wordt wel kouder of eigenlijk richting de normale temperatuur. Tot een paar dagen geleden was het een graad of 14. En dat met kerst!
    Wat heerlijk dat je er een paar dagen tussenuit gaat. Waarom heb je de hotelkamer voor de helft van de prijs? Ik dacht dat het toeristenseizoen gewoon doorliep? Wel een mooie deal hoor.
    Nou Ing, ik ga weer snel aan het werk...zit achter mijn bureau. Een heel goed uiteinde en ik hoop een gezonde start van het nieuwe jaar. Je zit in ieder geval in het paradijs! Groeten van ons, Bar

  • 31 December 2015 - 11:29

    Miranda:

    Wat leuk om je verhalen te lezen hoef niet te vragen of je geniet!! Fijne jaarwisseling en een super 2016! En geniet nog lekker! Groetjes uit Hoorn!

  • 31 December 2015 - 11:37

    Joyce :

    Hoi Ingrid
    Fijn te horen dat je je weer beter voelt.
    Onze kerstdagen waren druk maar gezellig.
    De familie was dit jaar wat uitgedund, we misten 7 personen. ( vakantie enz.)
    Maar goed, we waren toch nog met 14 man/vrouw.
    Hee, kun je de jongens niet wat anders laten doen? Ik weet dat velen niet te motiveren zijn met zulke "klusjes". Haha
    Sterkte en succes verder.
    Groeten uit Den Helder


  • 31 December 2015 - 11:47

    Natasja:

    Goedemorgen,

    Gelukkig voel je je beter en heb je toch een beetje kerst kunnen vieren.
    Hier was het ook rustig met kerst. Ik hoop met oud op nieuw ook want die harde knallen vind ik maar niks,
    Het weer is kouder of lijkt kouder te worden.
    Ga lekker een paar dagen genieten van je uitje.
    Heel veel plezier, een goede jaarwisseling en een gezond en goed begin van 2016.
    Heel veel groetjes van ons. X

  • 31 December 2015 - 13:06

    Yvonne:

    Ingrid ik wens je een heel mooi 2016 toe! En heel veel mooie maanden toegewenst nog op Bali!

    Liefs Yvonne

  • 31 December 2015 - 18:39

    Miek:

    heee, ingrid, de beste wensen voor 2016! Hoop dat je fijne jaarwisseling heb.
    Geweldig zoals je een engelse les opzet, mooi dat je crea brein flink word aangezet op deze manier, dat gaat je prima af nu je gelukkig weer beter bent!
    Wat een STOMME toeristen die niet eens wat aandacht aan de kinderen schenken, het zou ook hun vakantie verreiken, jammer dat je daarom niet de kerstkaarten kon verkopen, want ze zijn erg leuk geworden.

    Heel veel succes en veel ontspannen plezier in het hotel, hou ons op de hoogte!!

    Groetjes Miek

  • 31 December 2015 - 20:21

    Thilly:

    prachtfoto's weer, Inkie....de kerstkaarten van de kinderen zijn fraai gemaakt, hoor! en wat een lol hadden jullie in de waterattracties, haha...toppie! je maakt alweer zoveel mee, guru manis....hoe noemen ze jou eigenlijk, Ing? de kinderen, bedoel ik. misschien ben je nu in diepe rust...2016 is reeds begonnen in the Far East. alle liefs, plezier, succes en zegen wens ik je toe de komende tijd and far beyond, Ingrid. Cium manis X

  • 01 Januari 2016 - 10:55

    Betsy:

    Hoi Ingrid
    Wat een leuke foto.s. Fijn voor je dat je ER steaks een aantal dagen tussenuit gaat en ook dat je je een
    Stuk beter voelt. bij Els oudejaarsavond gevierd . Man on en Nestor waren ER ook. Was heel gezellig. . Een heel gelukkig en gezond 2016 en geniet van je tijd daar

    Liefs Betsy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

inkie

Eindelijk is het dan zo ver. Van kinds af aan heb ik een droom. Eindelijk wordt die droom werkelijkheid. Ik ga 3 maanden vrijwilligerswerk doen met kinderen op Bali. I.i.g. bij Yayasan Widya Guna te Bedulu. Dat ligt dicht bij Ubud in het midden van Bali, Indonesië. Het is een learningcentre/kindertehuis voor kansarme kinderen. Er zijn ongeveer 90 kinderen verdeeld over 3 groepen in de leeftijd van 5 t/m 18 jaar. Ook zijn er gehandicapte kinderen. In deze yayasan blijven maar iets van 6 kinderen die geen thuis hebben slapen, dus het is voornamelijk een learningcentre. Ik ga o.a. daar Engelse les geven. En wat er verder voorhanden is, o.a. het aanleren van haken met plastic tasjes (wat een milieuprobleem is daar) etcetc En dec. 2015 ben ik er weer. Dit keer voor 3 maanden en daarna 1 maand vakantie. Ik ga voornamelijk handvaardigheid geven voor het winkeltje wat ik vorige keer op het terrein heb geopend. De kinderen kunnen daar hun zelfgemaakte handvaardigheidsdingen verkopen aan toeristen die langskomen. De helft gaat naar het kind zelf en de andere helft in de materialenpot

Actief sinds 01 Nov. 2012
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 14188

Voorgaande reizen:

12 December 2015 - 09 April 2016

Vrijwilligerswerk 2015/2016

28 November 2012 - 27 Februari 2013

vrijwilligerswerk in Bali

Landen bezocht: