uche uche en Merry Christmas - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van inkie - WaarBenJij.nu uche uche en Merry Christmas - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van inkie - WaarBenJij.nu

uche uche en Merry Christmas

Door: Inkie65

Blijf op de hoogte en volg inkie

23 December 2015 | Indonesië, Ubud

Hallo Allemaal.
Allereerst wil ik jullie hele fijne kerstdagen toewensen. Ik had met de kinderen een kerstvideo-boodschap gemaakt maar na 2,5 uur proberen kom ik erachter dat de functie tijdelijk buiten gebruik is.

Wat leuk om jullie reacties allemaal te lezen. We jammer dat deze site geen terug reageer functie heeft. Probeer het zo veel mogelijk via een andere weg te doen maar heb weinig tijd maar vooral zelden een goede internetverbinding.
Maar goed, de titel zegt het al….ik ben zwaar verkouden geweest met heel veel hoesten. Eigenlijk vanaf het begin al en daarbij komend last van m’n luchtwegen (borstkas) en hoofdpijn. Heb afgelopen zaterdagmiddag op bed gelegen en maandag ook op m’n kamer gebleven en niet naar de yayasan gegaan. Sinds ik aan ben gekomen regent het namelijk zeer, zeer veel. En dat na een zeer lange periode van droogte met echt watertekort. Zelfs de vissen hier in een hele grote vijver in nabijgelegen “natuurgebied” Yeh Puluh zijn er uitgehaald omdat die bijna droog stond. Daarnaast is het verkeer naast waar we wonen in het centrum in het dorp en verder ook in Bali, heel erg sterk toegenomen in 3 jaar tijd. Ook daar heb ik wb luchtwegen last van. Veel mensen rijden al met mondkapjes. Maar ik heb er lopend ook last van. Sinds gisteren voel ik me wel wat beter gelukkig. Maar benauwdheid blijft.

Ik moet toegeven dat het nu wel even wat anders is dan 3 jaar geleden. Dat ik als enige geen scooter rijd vind ik steeds minder leuk. De anderen zijn constant de hort op. Ook ’s avonds met het eten. Ben thuis natuurlijk vaak alleen maar hier is dat anders omdat hier verder niets is, zit ik dus maar op m’n kamer (waar ik ook genoeg te doen heb daar niet van maar toch). Vorige keer reed niemand scooter en ook al waren er veel 2 aan 2 gekomen we spraken veel met elkaar af over het eten maar ook weekenden, uitstapjes en ook met kerst. De anderen zijn vanaf 1e kerstdag 12 dagen vrij omdat de gehandicapten dat ook zijn en houden vakantie elders in Bali. Ik dus niet want voor de gewone kinderen is de yayasan extra school……ggrr…. 1e Kerstdag gaan de kinderen waarschijnlijk zwemmen van het geld wat ze met een optreden met kerstliedjes de 24e verdienen. Ik ga dan mee. Maar vrijwilligers wisselen constant dus kan over paar weken zomaar weer anders zijn hoor…En als je niet ziek meer bent zie je de dingen ook weer anders…..

Afgelopen weekend nog wel een paar uurtjes naar een grotere plaats hier in de buurt geweest (Gianyar) met de bemo (een omgebouwd klein busje voor de lokale mensen waarbij je in- en uitstapt wanneer je wilt}. Geen toerist te bekennen daar en daarom vind ik het er leuk. De markt is echt traditioneel. En dat brengt me meteen bij een dilemma want, wil het wel filmen voor jullie en foto’s maken, maar…voel me dan echt zo’n toerist en de mensen willen het vaak niet eens. Misschien volgende keer…. ’s Middags dus ziek naar bed en zondag wilde ik toch echt naar Ubud een toeristenstadje hier in de buurt om te zwemmen bij een hotel en waar je de beste massages vind van heel Bali. 1 uur voor maar iets van
E 4,,50.

Ook kwam er een Nederlands echtpaar me even op zoeken die ik ken via een facebookgroep. Zij wonen hier in de buurt en hadden blikjes en wat bliklipjes gespaard waar ik heel blij mee ben. Ook kreeg ik een tas vol met materiaal voor kaarten maken. (al wil ik die niet te westers laten lijken….) Wat betreft inspiratie om dingen voor het winkeltje te maken ben ik het even kwijt. Er is hier nog minder dan ik dacht. Heel moeilijk dus. Zelfs recyclemateriaal is moeilijk en ook niet dezelfde dingen als bij ons. Alles ervan wordt bijna verkocht (zelfs karton, en oud papier) en de rest verbrand (wederom uche uche) En….ik ben door dit echtpaar uitgenodigd om kerstavond (de 24e)bij hun te vieren met eten. Met kerst zelf heb ik dus niets. (gewoon werken)

Ik heb 17 kinderen in m’n klas waarvan 11 jongens en 6 meisjes in de leeftijd van 10-15 jaar. Een echte jongensklas dus en dingen als zingen, handvaardigheid enzo is moeilijk voor ze, dansen kan ik helemaal wel vergeten. Inmiddels heb ik met de kinderen ook engeltjes gemaakt voor in het winkeltje. Die zijn best leuk geworden. Omdat ik het zielig vind dat de jongere kinderen al zo lang zonder vrijwilliger zitten heb ik kerstkleurplaten voor ze gekopieerd zodat ze toch wat konden doen. Ook kerstkaarten gemaakt voor het koortje wat op gaat treden zodat die ze uit kunnen delen aan mensen in de zaal.

En ik ben voor het eerst begonnen met het haken van plastic. Wederom heel lastig voor de jongens 3 meisjes die het nog niet kenden vinden het wel leuk. 4 Meisjes kenden het wel en hebben me geholpen met lesgeven. In januari ga ik de groep splitsen. 1 dag voor de nieuwe hakers en op een andere dag voor de gevorderde hakers met wat meisjes van groep D erbij die me allemaal nog kennen.

fijne feestdagen nogmaals!!!

p.s. ze geven je hier bij de yayasan een vork bij de rijst whaaah…!!! Haha…komt door die westerse vrijwilligers…..heb meteen om een sendok (lepel) gevraagd, ze moesten wel lachen.....



  • 23 December 2015 - 15:38

    Barbara:

    Wat leuk om dit allemaal te lezen omdat ik er nu zelf ben geweest. Nu kan ik me er echt een voorstelling van maken. En ja, wat de drukte betreft, je hebt gelijk. Vooral die brommers en scooters zijn vervuilers! Ik hoop dat je leuke kerstdagen hebt. Geniet!
    Groet, Rik en Barbara

  • 23 December 2015 - 22:46

    Miek:

    hele fijne feestdagen en heel veel sterkte met de benauwdheid, hopelijk lost dat snel op. Het is even wennen lees ik in je verhaal, komt goed!! Groetjes en bedankt voor je verslag en de foto's

  • 24 December 2015 - 07:12

    Thilly:

    selamat pagi, Bunga Mas Ingrid....ben blij dat je weer aan de beterende hand bent met je griepvirusje!
    je doet het goed door je heerlijk te laten masseren, sadaap! als het niet te ver voor je is: regelmatig laten gebeuren dus,haha..! en wat leuk dat je zo betrokken bevoorraad bent alsook te gast bent gevraagd door Tuan&Nyonya Belanda...(wat zijn hun voornamen?) Kerstavond is toch wel het speciale moment om feest te vieren: vol verwachting op de spoedige komst van dat Wonderkindje....Ik wens je hele toffe, gezegende kerstdagen toe, Ing'....Enne, je zou ook nog simpelweg makan dengan tangan kunnen,hoor, zonder bestek haha! Cium manis dari Julianadorp X

  • 24 December 2015 - 08:21

    Grace Van Den Wijngaard:

    Je maak heel wat mee Ingrid regen geen scooter.maar je maak de kinderen toch blij met de dingen wat jullie maken ,ik zie veel blije gezichten van hun op de foto,s smeer je goed in tegen die griep virus. ik wens jou en alle kinderen een gezegende kerst en een liefdevol 2016,Oja dat was ik bijna vergeten,Glenn gaat emigreren naar Spanje voorgoed,1februari woont hij er al. je hoort wel meer van hem.Lieverd tot het volgende verslag van je,xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

inkie

Eindelijk is het dan zo ver. Van kinds af aan heb ik een droom. Eindelijk wordt die droom werkelijkheid. Ik ga 3 maanden vrijwilligerswerk doen met kinderen op Bali. I.i.g. bij Yayasan Widya Guna te Bedulu. Dat ligt dicht bij Ubud in het midden van Bali, Indonesië. Het is een learningcentre/kindertehuis voor kansarme kinderen. Er zijn ongeveer 90 kinderen verdeeld over 3 groepen in de leeftijd van 5 t/m 18 jaar. Ook zijn er gehandicapte kinderen. In deze yayasan blijven maar iets van 6 kinderen die geen thuis hebben slapen, dus het is voornamelijk een learningcentre. Ik ga o.a. daar Engelse les geven. En wat er verder voorhanden is, o.a. het aanleren van haken met plastic tasjes (wat een milieuprobleem is daar) etcetc En dec. 2015 ben ik er weer. Dit keer voor 3 maanden en daarna 1 maand vakantie. Ik ga voornamelijk handvaardigheid geven voor het winkeltje wat ik vorige keer op het terrein heb geopend. De kinderen kunnen daar hun zelfgemaakte handvaardigheidsdingen verkopen aan toeristen die langskomen. De helft gaat naar het kind zelf en de andere helft in de materialenpot

Actief sinds 01 Nov. 2012
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 14191

Voorgaande reizen:

12 December 2015 - 09 April 2016

Vrijwilligerswerk 2015/2016

28 November 2012 - 27 Februari 2013

vrijwilligerswerk in Bali

Landen bezocht: