De eerste week - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van inkie - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van inkie - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Inkie65

Blijf op de hoogte en volg inkie

18 December 2015 | Indonesië, Seminyak

Hallo allemaal,
Nou héhé, eindelijk mijn eerste echte verslag uit Indonesië. Steeds te druk gehad en vaak heb ik geen internet.
Maar het vliegen is goed gegaan. 1e vliegtuig tot Dubai had wel wat vertraging dus moest wat haasten voor de volgende. In 2e zat ik alleen met 1 stoel naast me die vrij bleef dus lekker af en toe liggen.

Ik heb mijn oude kamer die ik vorige keer ook had. Maar nu wat versoberd en wat verouderd (door slecht onderhoud) Een compound is een stel huizen of 1 huis van dezelfde familie met een eigen tempeltje met om dit alles een muur. Achter die muren kom je normaal als toerist niet dus dat is wel bijzonder dat je er als vrijwilliger gewoon woont.

Er zijn 5 andere vrijwilligers. 4 Nederlandse meisjes waarvan er 2 in Ubud wilden slapen, en 2 zijn hier voor hun opleiding verpleegkunde. Verder een Zwitsers stel waarvan hij vakantie houdt en zij vrijwilligster is voor 3 maanden en nu in haar laatste week zit. (de 1e avond ze meteen meegenomen naar de kleine lokale rijdende straat eettentjes voor Martabak. Was voor het eerst dat ze zoiets deden en dat na bijna 3 maanden!!!)

Allen werken ze echter met de Gehandicapten dus ik ben de enige vrijwilliger die met de andere kinderen werkt. Dat zijn 4 groepen maar heb weer groep c de een na hoogste groep. Er zitten er nog 6 (vd 17)van 3 jaar geleden in. De groepsindeling gaat namelijk niet naar leeftijd maar naar niveau van Engels. Ik ga voornamelijk dus handvaardigheid geven voor het winkeltje dat ik vorige keer heb opgezet. De ochtenden mag ik gebruiken voor m’n lesvoorbereidingen ik ga alleen mee naar de gehandicapten het eerste half uur a uur waarin ook Chi Gong (ofzo) wordt gegeven en dat is voor mezelf ook wel goed. (begint om 10.00 uur) tussen 12 en 13 uur lunch Om 13.00 beginnen de gehandicapten weer en tot 14.00 uur is het dan de bedoeling dat ik de (lokale) leraressen van de gehandicapten les geef in handvaardigheid voor de gehandicapten. Pff…had ik moeten weten….Ik begin morgen maar met kleedjes en onderzetters weven van plastic draad.
De eerste dag heb ik gebruikt om materialen te inventariseren. Heb al heeeeeel veel gekocht ervoor.
gekleurd papier is er bijvoorbeeld niet en ook moeilijk te koop, heb dun wol gevonden, en veel kopieën gemaakt, etc etc Ik heb de allerjongsten van 5 en 6 jaar gister midddag een klas binnen geroepen en kerstkleurplaten aan ze gegeven. Vond het zo zielig dat ze steeds geen vrijwilliger hebben……

Het winkeltje ziet er trouwens goed uit! 3 jaar geleden heb ik het op de dag van mijn vertrek geopend dus best trots dat het er nog is. Er is nu een muurtje omheen gebouwd en is netjes. Er zijn kaarten, veel kralen-armbandjes gemaakt door de gehandicapten, wierrookhouders (die echter nog zacht zijn, dus verkeerde materiaal gebruikt) en gehaakte plastic tasjes. Voor de rest simpele dingen. Maar het valt me niet tegen. et groep c kerstboompjes gemaakt van lint en kralen. Was moeilijker dan ik dacht maar resultaat was goed genoeg voor in het winkeltje (de prijs hebben ze klassikaal besloten 25.000 roepia uiteindelijk veranderd naar 15.000 (90 cent ong.) want vond het toch te duur in vergelijking tot de rest. De les is van 14.00 tot ongeveer 16.15 maar het werd 16.40. Gisteren Engelse les gegeven en buitenspelletjes. Was best moeilijk allemaal. Engelse les moet ik helemaal zelf verzinnen er zijn geen lesboeken enzo. Met spelletjes doen hadden ze het warm en jongens willen absoluut niet bij de meisjes in de buurt….(zelfs kring maken ging moeilijk) Uiteindelijk tegen 16.00 gestopt.

Ik merk wel dat ik sneller moe word dan 3 jaar geleden, het is hier heel warm en heb pijnlijke dikke voeten en opgezette kuiten. Heb dus ook een teiltje gekocht zodat ik met m’n voeten in koud water kan zitten wanneer mogelijk. Verder heb ik natuurlijk ook alleen een koude douche…
De kinderen vinden het enorm leuk dat ik terug ben. Vooral degenen vd 2 oudsten groepen kwamen echt op me afgerend, zo leuk. 1 vloog er zelfs om m’n nek. Maar veel kinderen kennen me ook niet.
De gehandicaptengroep is heel groot geworden en kennen me ook niet meer. Vandaag kwam ik eindelijk Nana een (lokale jonge) leidster van de gehandicapten tegen. Ze kon afgelopen dagen niet werken. Ik ging destijds veel met haar om en ook nog goed contact gehouden via facebook. Ze was zoooooo blij, why didn’t you tell me etc…. ja haha…expres niets verteld dus dat vind ik het leukste. Verrassing!!!

O ja, euh…heb bijna nog geen foto’s gemaakt. Komt denk ook omdat alles me wel bekend is. Mijn kamer enzo hoef ik bijv. niet meer op de foto te zetten. Voor de nieuwe lezers onder jullie. Misschien is het voor jullie leuk om de foto’s bij m’n reisverslagen uit 2013 nog even te bekijken. Staan op deze pagina. Bij de functie reisverlagen 2013 .

Sorry voor lange reisverslag maar ja, is de 1e hier. Bedankt voor al jullie reacties bij de vorige. Enorm leuk om te lezen, ik weet alleen nog niet hoe ik terug kan reageren. Zal eens naar de site schrijven. En anders gewoon onderaan helemaal.
Groetjes allemaal
Ingrid

  • 18 December 2015 - 16:01

    Danielle:

    Leuk om te lezen! Wat stom dat er zo weinig vrijwilligers zijn voor de klassen...

  • 18 December 2015 - 16:13

    Barbara:

    Super om te lezen dat je thuis bent gekomen. Ik kijk als uit naar het volgende verslag. Had van mijn moeder gehoord dat je ook naar Balimoon gaat. Doe Made en Wanyan de hartelijke groeten van ons beiden! En jij prettige feestdagen in het warme Bali!

  • 18 December 2015 - 16:48

    Rene:

    He ouwe :-), 50 jaar alweer dan mag je een beetje moe zijn hoor.
    Veel plezier en doe rustig aan. Geniet er van.

    groetjes,
    René

  • 18 December 2015 - 17:29

    Yvonne:

    Hoi Ingrid,

    Ik keek al uit na je eerste reisverslag. En hier is die dan. Ik was benieuwd of je veilig op je bestemming bent aangekomen. En kijk nou! Mooie foto's en je telefoonhoesje spreekt boekdelen :) Leuk! Prachtig te zien al dat groen. Geniet van de feestdagen in Bali (wordt daar eigenlijk ook kerst gevierd?) Tot je volgende verslag.

    Liefs Yvonne

  • 18 December 2015 - 20:26

    Joyce:

    Hee, Ingrid
    Fijn te horen dat de reis goed verlopen is.
    Toevallig eergisteren de foto`s van april weer bekeken.
    Sterkte en veel plezier met het lesgeven.
    Fijne feestdagen en een heel goed en gezond 2016.
    Joyce

  • 18 December 2015 - 20:41

    Angeline:

    Hoi Ing,
    Leuk verhaal! En leuke foto's al.
    Logisch dat je moe bent, je bent ook al 50 ! haha
    De warmte de reis, je bent niet gewend hele dag mensen en drukte om je heen,
    Is weer even wennen, komt vast goed.
    Succes daar .xxx

  • 18 December 2015 - 23:14

    Natasja:

    Hoi,
    Wat leuk om dit zo te lezen en wat ben jij een bevoorrecht mens om dit maar me te kunnen/mogen maken.
    Je schrijft leuk en dat leest lekker, de foto's zien er ook heel erg leuk uit.
    Ik hoop echt dat je kunt genieten en dat de kinderen veel van je leren en jij van hun. Maar hier twijfel ik niet aan.
    Heel veel plezier.

    Groetjes van ons, XXX

  • 19 December 2015 - 00:35

    Thilly:

    hoi bunga manis, fijn dat de winkel nog steeds draait....ongetwijfeld zal jouw aanwezigheid de betrokkenen enorm inspireren, haha! you're such a blessing... maarre, hou jezelf wel voldoende in acht, Saartje! rust en ontspanning afwisselen met de rest (moet je horen wie het zegt, ahum) hele toffe dagen toegewenst en alvast Merry Christmas X

  • 20 December 2015 - 18:41

    Miek:

    Hoiii In, Wat ontzettend leuk om te lezen en te zien waar je zit!!
    En wat een geweldige werkjes gemaakt, ik ben stiekum beetje jaloers...
    Aan de hitte nog even wennen denk ik, het is vrij uitputtend de warmte en het vochtgehalte dus ja, logisch dat je lichaam even protest geeft.

    Geweldig hoor, ik lees gezellig mee.

    Fijne kerstdagen!

    Groetjes Miek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

inkie

Eindelijk is het dan zo ver. Van kinds af aan heb ik een droom. Eindelijk wordt die droom werkelijkheid. Ik ga 3 maanden vrijwilligerswerk doen met kinderen op Bali. I.i.g. bij Yayasan Widya Guna te Bedulu. Dat ligt dicht bij Ubud in het midden van Bali, Indonesië. Het is een learningcentre/kindertehuis voor kansarme kinderen. Er zijn ongeveer 90 kinderen verdeeld over 3 groepen in de leeftijd van 5 t/m 18 jaar. Ook zijn er gehandicapte kinderen. In deze yayasan blijven maar iets van 6 kinderen die geen thuis hebben slapen, dus het is voornamelijk een learningcentre. Ik ga o.a. daar Engelse les geven. En wat er verder voorhanden is, o.a. het aanleren van haken met plastic tasjes (wat een milieuprobleem is daar) etcetc En dec. 2015 ben ik er weer. Dit keer voor 3 maanden en daarna 1 maand vakantie. Ik ga voornamelijk handvaardigheid geven voor het winkeltje wat ik vorige keer op het terrein heb geopend. De kinderen kunnen daar hun zelfgemaakte handvaardigheidsdingen verkopen aan toeristen die langskomen. De helft gaat naar het kind zelf en de andere helft in de materialenpot

Actief sinds 01 Nov. 2012
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 14185

Voorgaande reizen:

12 December 2015 - 09 April 2016

Vrijwilligerswerk 2015/2016

28 November 2012 - 27 Februari 2013

vrijwilligerswerk in Bali

Landen bezocht: